Pozytywny wizerunek w Social Media

Jak kształtować pozytywny wizerunek firmy na Facebooku?

Budowa pozytywnego wizerunku oraz odpowiedniego postrzegania przez odbiorców prowadzonej przez nas działalności gospodarczej nie jest zajęciem łatwym. W większości przypadków – nawet najlepszy jakościowo produkt nie osiągnie sukcesu, jeżeli nie zostanie odpowiednio „zapakowany” i przedstawiony docelowej grupie odbiorców.

Oczywiście, w odniesieniu do niektórych sektorów przemysłu nie ma to bezpośredniego przełożenia (zwłaszcza, gdy chodzi o tzw. branże specjalistyczne i niszowe) , jednakże nawet wtedy kształtowanie świadomości marki u konsumentów (nawet niezaliczanych do tzw. targetu sprzedażowego) przynieść może wymierne korzyści biorąc pod uwagę długofalowe strategie rozwoju. Stąd też nawet w takich sytuacjach koniecznym będzie co najmniej rozważenie, czy nie ukierunkować działań promocyjnych i marketingowych także na aktywność w portalach społecznościowych.

Dlaczego właśnie portale społecznościowe (Facebook)?

Wiele osób, zwłaszcza te, które same nie korzystają z serwisów społecznościowych, podaje w wątpliwość sens ogniskowania działań reklamowych na Facebooka oraz inne podobne serwisy. Zazwyczaj za niechęcią wobec takich form oddziaływania społecznego przemawia u nich nieznajomość mechanizmów, jakimi rządzą się tego rodzaju serwisy, a także ufność wobec tradycyjnych form promocji i reklamy. Nic jednak bardziej mylnego! Gwałtowny rozwój Internetu oraz nowych technologii w zasadzie wymusił na wszystkich przedsiębiorcach wykorzystanie ich na cele marketingowe.

Portal społecznościowy to kolejny kanał komunikacji Twojej marki

Nie ma lepszej możliwości, aby zgromadzić w jednym miejscu sporą ilość odbiorców docelowych, aniżeli przy wykorzystaniu właśnie serwisów społecznościowych typu Facebook, Linkedin czy Goldenline. Portale społecznościowe sprawdzają się także w tych branżach, gdzie niekoniecznie możliwe jest ustalenie tzw. targetu odbiorców. Wtedy bowiem przekaz promocyjny i reklamowy należy kierować do jak najszerszego grona użytkowników, czemu także sprzyja wykorzystanie Facebooka. Wszak z tego portalu korzysta już 14 milionów Polaków (dane na rok 2016), a liczba ta ciągle rośnie.

Od czego zacząć aktywność na Facebooku?

Decydując się na utworzenie oficjalnego profilu (strony) rozwijanej marki lub prowadzonej działalności gospodarczej, powinniśmy wcześniej dokonać analizy tego, jak za pomocą tego środka masowego przekazu komunikują się z odbiorcami nasi konkurenci rynkowi. Dzięki temu będziemy mogli zaobserwować, jakie ich zachowania spotykają się z pozytywnym odbiorem społecznym, a także tego jakie działania przynieść mogą efekt odwrotny od pożądanego. Pozwoli to nam zoptymalizować prowadzone kampanie promocyjne i uzyskać o wiele lepsze wyniki od konkurencji.

Utworzyłem profil, co dalej?

Kiedy już natomiast utworzymy swój profil (stronę), pierwszą rzeczą, na jakiej powinniśmy się skupić jest tworzenie grona osób obserwujących nasz profil. Niegdyś popularne metody, pozwalające na zakupienie „polubień” w znanych serwisach aukcyjnych, bynajmniej nie okazują się tutaj skuteczne.

Gromadzenie obserwatorów naszego profilu najlepiej rozpocząć od osób faktycznie zainteresowanych naszą ofertą, wyselekcjonowanych spośród naszych dotychczasowych klientów oraz znajomych, którzy będą w stanie wesprzeć nasze działania i pomóc w promocji. Istotne jest też to, aby danymi do naszego profilu na Facebooku dzielić się wszędzie tam, gdzie jest to możliwe – w materiałach reklamowych, na stronie internetowej naszej firmy, a także w prywatnych rozmowach z kontrahentami.

Profil na Facebooku – najczęściej popełniane błędy

Wielu przedsiębiorców, którzy decydują się na rozszerzenie działalności promocyjnej na Facebooka nie wystrzega się błędów, które decydują o niezbyt przychylnym odbiorze ich marki i firmy. Na co zwłaszcza należy zwrócić uwagę?

Zadbaj o swoje dane kontaktowe

Przede wszystkim – warto zadbać o to, aby na naszym profilu znalazły się kompletne i aktualne dane kontaktowe oraz informacje na temat prowadzonej działalności. Nic nie zniechęci bardziej potencjalnych klientów od niedziałającego adresu kontaktowego e-mail lub numeru telefonicznego, na który nie można się dodzwonić. Podanie pełnych danych naszej firmy wzmacnia też w odbiorcach pewność, że mają do czynienia z poważną firmą, która niczego nie ukrywa.

Publikuj treści na swoim profilu

Jeżeli decydujemy się na prowadzenie własnego profilu na Facebooku, musimy pamiętać o tym, aby był on na bieżąco aktualizowany. Opuszczone strony, na których wpisy pojawiają się w odstępie dłuższym niż kilka miesięcy lub które w ogóle przestały być aktualizowane wzbudzić mogą w odwiedzających wątpliwości związane zarówno z tym, czy firma nadal funkcjonuje, jak też z tym, czy jej rozwój na pewno przebiega prawidłowo.

Prowadź dialog z kontrahentami

Warto też zadbać o to, aby w odpowiedni sposób wchodzić w dialog z naszymi kontrahentami. Jeżeli decydujemy się odpowiadać na pojawiające się wpisy i komentarze – róbmy to w sposób kulturalny i przemyślany. Unikajmy też powtarzających się odpowiedzi według ustalonego wzoru. Taki sposób „dialogu” odbierany jest negatywnie z uwagi na lekceważący stosunek do odwiedzających.

Reaguj na pojawiające się trendy

Oczywistym jest przy tym, że każda branża rządzi się własnymi prawami. Dlatego też szczególnie istotne jest to, aby szybko i odpowiednio reagować na pojawiające się w niej trendy oraz przekładać to na aktywność w portalach społecznościowych. O tym, w jaki sposób organizować udane akcje reklamowe, mowa będzie w kolejnych wpisach, które pojawią się na łamach naszego bloga.

Interaktywność Twoich fanów jest ważniejsza od ich liczby.
Kategorie:

Może Ci się spodobać

Personal Branding

Personal Branding, czyli jak budować…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *