Audyt SEO – czyli jak dopasować stronę pod wskazane frazy?
Z nadmiaru pracy dawno tu nic nie wrzuciłem. Jednak ten temat chodził mi po głowie, już dobre kilka tygodni – postanowiłem zatem opisać swoje refleksje na temat optymalizacji strony.
W ostatnim czasie przeglądam czy poprawiam wiele projektów po różnych specjalistach SEO, zarówno tych mega znanych – czyli celebrytów i tych nie znanych, którzy robili „dobre ciche SEO”. Klienci nie są zazwyczaj zadowoleni z poprzedników i szukają osoby rzetelnej, z którą jest dobry kontakt i tej która zawsze potrafi wyjaśnić w jakim celu wprowadzane są dane poprawki, czy prowadzone działania.
„Poprawki? Ale jak to dlaczego muszę wprowadzić poprawki? Przecież Pana poprzednik mówił, że strona jest dobra i nic nie trzeba z nią zrobić.” – tak najczęściej odpowiada osoba, która zostaje zapytana o szybkość wprowadzenia zmian na stronę. W tym momencie zazwyczaj zaczyna się żywa ogólna dyskusja, o czynnikach wpływających na wyniki w wyszukiwarce, a trendach i zmianach algorytmu. Po 10 minutach takiej dyskusji właściciel strony zostaje przytłumiony nadmiarem informacji, zazwyczaj widzi także swoje pieniądze jakie wydał, a właściwie wyrzucił w błoto…
SEO, a pozycjonowanie?
Wyjaśnienie różnicy między SEO (dopasowaniem, optymalizacją strony), a pozycjonowaniem (jej wzmacnianiem, reklamowaniem, zdobywaniem popularności) sprawia, że osoba posiadająca witrynę internetową zaczyna rozumieć na czym polegają procesy wyszukiwania i jakie ruchy należy wykonać by spiąć się na szczyt wyników wyszukiwania.
Dobry specjalista rozpoczyna pracę od dokładnego audytu SEO. Badanie strony pod kątem optymalizacji treści i budowy składa się z wielu czynników, większość z nich musi zostać subiektywnie oceniona przez audytora. Wszelkie rozmowy z klientem pozwalają dookreślić odpowiednie dopasowanie, które spowoduje konwersję bądź zapytanie ofertowe.
Podstawy audytu
Audyt składa się z wielu elementów, do najważniejszych z nich zalicza się:
- meta tagów (title, keywords, description),
- struktura wewnętrzna strony,
- czas ładowania strony,
- przyjazne adresy URL,
- ocena treści (ilości i duplikacji),
- linkowanie wewnętrzne,
- mapa strony, plik odpowiedzialny za obsługę robotów wyszukiwarek,
- poprawność kodu html.
Dobrze przeprowadzony i wdrożony audyt potrafi zapewnić stronie ruch i konwersje.
Wyniki audytów SEO
Jak bardzo audyt wpływa na pozycję? Zobaczcie sami, poniżej zrzuty ekranowe z przykładowych przeprowadzonych audytów.
Widać jak na dłoni, jak z otchłani pozycji można konkretną optymalizacją stać się widocznym dla potencjalnych klientów. Poniżej kolejny projekt, z większą konkurencją. Pozycje z TOP20 konwertują. Strona była wcześniej optymalizowana. Wprowadzono poprawki w elementach, które ominięto.
Można zatem łatwo zauważyć, że odpowiednie dopasowanie optymalizacyjne podnosi pozycje strony w sposób znaczący.
Dopasuj swoją stronę pod klienta!
Poniżej przedstawię w kilku punktach jak odpowiednio dopasować swoją stronę pod wskazane hasła:
- Zastanów się, jak sam szukałbyś swojej strony w wyszukiwarce
- Postaw się po stronie klienta wchodzącego na Twoją stronę. Czego tak naprawdę szuka? Co skusi go by zadzwonić, zamówić usługę właśnie u Ciebie? Umieść swoje walory na stronie!
- Napisz coś o sobie, swoich usługach, swoim doświadczeniu. Nie każ szukać informacji na swój temat. Używaj słów, które klient mógł wpisać w wyszukiwarkę szukając Twoich usług.
- Dopasuj stronę spełniając standardy programistyczne języka html i wytyczne wyszukiwarki.
Warto zauważyć, że potrzeby Twoich klientów zmieniają się z dnia na dzień, podobnie jak algorytm wyszukiwarki, dbaj o swoją stronę, aktualizuj. Stałe dopasowywanie się pod potrzeby nowych klientów zapewni Ci ruch, pozytywne opinie i rekomendacje byłych kontrahentów.