Czy wiek domeny wpływa na pozycję strony w Google?
Wiek domeny można podzielić na 7 głównych okresów. Te okresy nazwane czasami etapami dojrzałości w prosty sposób pokazują dlaczego starsze domeny mają większe szanse na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.
I etap – okres powitania (0-2 miesiące od powstania strony)
To czas, w którym strona jest dokładnie obserwowana. Badane są wszystkie odnośniki kierowane na tę witrynę. Jest to jeden z najważniejszych okresów na pozyskanie wartościowych linków z innych stron internetowych. Jeżeli strona w tym czasie ich nie uzyska, okres niebytu może zostać przedłużony. W tym okresie strona zazwyczaj nie pojawia się w wynikach wyszukiwania pod głównymi frazami.
II etap – czas odkryć świat (2-4 miesiące od powstania strony)
Jeżeli witryna pozyskała choć kilka cennych odnośników ze stron o wysokiej wartości TrustRank istnieje prawdopodobieństwo, że wskoczy już na wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania pod pożądane frazy. Jest to okres próbny dla witryny.
III etap – budowa zaufania (4-6 miesiące od powstania strony)
Jeżeli witryna nadal zdobywa cenne odnośniki, powinna znaleźć się bardzo wysoko pod frazami najpopularniejszych słów kluczowych. W okresie tym należy także pamiętać, że jeżeli strona konkuruje z inną starszą witryną, to przy jednakowej ilości wartościowych linków, to właśnie ta druga – starsza znajdzie się wyżej w wynikach.
IV etap – cumowanie (6-12 miesiące od powstania strony)
W tym okresie witryna powinna być już w Top10 większości pożądanych fraz, na które jest optymalizowana. Najpopularniejsze frazy są jednak nadal poza zasięgiem.
V etap – pełne zaufanie (1-2 lata od powstania strony)
To okres w którym wyszukiwarka traktuje stronę już jako stałego bywalca, jeżeli przez cały okres pojawiają się kolejne cenne, wartościowe linki z innych witryn, strona jest w stanie osiągnąć najwyższe pozycje wśród wszystkich oczekiwanych słów kluczowych. Dobre wrażenie zdobyte w tym okresie, może pozytywnie rokować na kolejne lata pozycji strony w wyszukiwarkach.
VI etap – trendseter (2-4 lata od powstania strony)
To okres w którym strona internetowa posiada już wiele odnośników z zewnątrz, staje się stroną opiniotwórczą, a każdy umieszczony na niej link przekazuje ogromną moc stronom, które są podlinkowane. Strona w tym okresie powinna zajmować czołowe lokaty pod większością oczekiwanych fraz.
VII etap – pełnoprawny uczestnik (powyżej 4 lat od powstania strony)
Dla wyszukiwarek witryna stała się pełnoprawnym uczestnikiem Internetu. Jeżeli posiada nieskazitelną opinie i nadal zdobywa cenne odnośniki może w tym momencie rozpocząć walkę z największymi konkurentami na rynku. Teraz wszystkie karty są już odkryte, a szala zwycięstwa może w każdej chwili przechylić się w odpowiednim kierunku.
Jak wynika z powyższego podziału, tylko najstarsze witryny mają szansę na całkowity sukces w wynikach wyszukiwania. Wiek witryny jest jedną z ważniejszych cech jakie mają wpływ na pozycję strony w SERPach, ale czy najważniejszą? Raczej nie. Znacznie bardziej jest to widoczne w przypadku dużych stron konkurujących ze sobą bezpośrednio z tymi samymi produktami. Jest to kolejne potwierdzenie tezy, że pozycjonowanie jest procesem długotrwałym, a pełnoprawność danej domeny jest możliwa dopiero po 48 miesiącach od jej zarejestrowania, a właściwie zbudowania na niej odpowiedniej witryny.